شرحي الكامل للOSPF FOR BSCI CCNP عربي


السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا ياجماعة بعتذر عن التاخير عن طرح الجزء الثاني من الOSPF

لاكن كان لعدة اسباب أنا وانتم فى غنى أن أذكرها لكم

المهم

ها هو الكتاب بين ايديكم

ولاكن قبل أقول الاتى

ركزت على الفهم اكثر من حفظ الاوامر

جمعت أكبر قدر من المعلومات عن هذا البرتوكول لهذا المستوي بمعنى لم يكن الموضوع موضوع ترجمة وخلاص

احيانا كنت اقف لمدة يوم كامل لصياغة عبارة صغيرة لاضعها في الشرح

الشرح معرب لاكن المصطلحات لا لا لا

الكتاب كامل عدا OSPFv3 اشرحة مع IPv6
“وطبعا لا مانع فى النقد “العلمى”

اليكم الكتاب

About muslimtech

Visit my Blog to know me

Posted on 03/11/2008, in شروحات عربية and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 9 Comments.

  1. جزاك الله خيرا

  2. الله أكبر

  3. anti_world2007

    الف شكر لك …انا رديت عليك فى عرب هاردوير…وحبيت ارد عليك فى المدونة…وياريت تشرحلنا is is ….وشكرا لك………..

  4. شكرا للاخ هشام على الرد الجميل

    وبالنسبة للاخ Anti حبيبنا أنا الان احضر لكم شرح جميل لحاجة للBSCI لاكن مش هقولها الان خليها مفاجئه

  5. شكراً جزيلاً

  6. شكرا جدا جدا جدا ليك يابش مهندس على المجهود الرائع انا بصراحه ابتديت انزل شروحاتك وبصيت عليها نظره سريعه لانى لسه مخلص امتحان CCNA وربنا وفقنى فيه ومحتاج اريح شويا
    بس كان ليا سوال عندك انا شايف انك نزلت شرح للـ OSPF يوم 11/9/2008 وشرح تانى يوم 3/11/2008
    هو الشرح التانى يحتوى على شرح الاول وتكملته ولا ايه ؟
    ومتشكرين على مجهودك وجزاك الله كل خير
    اخوك احمد

  7. بالنسبة للملفين

    الOSPF
    يعتبر كبير جدا فى منهج الBSCI
    فهو يحتوى على ثلاث اقسام
    OSPF Single Area
    تم شرحة فى كتيب منفصل
    OSPF Multi Area
    تم الجمع بة هو والSingle area فى كتيب واحد
    OSPF V3 وهذا تم شرحة فى ipv6

  8. مشكورررررررررررررررررررر جد

  9. بارك الله فيك

Leave a comment